Bas Förbund logo

Segling

Seglingstävlingar anordnas på båtklubben och alla är välkomna att delta.

Tävlingar

Under året anordnas i regel tre kappseglingar och alla medlemmar är välkomna att delta.

Du som inte har segelbåt men ändå vill vara med och tävla, kan höra med Seglingskommittén om det finns någon båt som saknar besättning. Det brukar alltid ordna sig så du får vara med och tävla.
Efter våra egna tävlingar, KM och Vårrace  brukar vi ha en avslutning med prisutdelning i Klubbhuset där alla får pris.

Nedan hittar du våra tre tävlingar som vi brukar genomföra varje år. När tävlingarna är planerade så kommer mer information finnas tillgänglig.

För mer specifik information om tävlingarna se mail från Tävlingskommittén som sänds till medlemmarna i god tid innan planerad tävlingsstart samt på vår Facebook sida. Är du inte med i vår Facebook kan du fråga om en inbjudan från någon i båtklubben.

GBK Vårrace 2023
Tävlingen inleds med ett Skepparmöte kl 10:00 och Starten går kl 12:00 GPS:tid.

Datum: 10 juni kl 10:00
Kriterier: GBK medlemmar

Anmälan ska komma in senast 6/6 så vi hinner beställa tillräckligt med mat till alla. Anmälan ska innehålla följande info: Ditt namn, båtens namn, båttyp, SRS-tal för din båt samt antal personer ombord.

Arkholmen Race
,
Ett race som är öppen för GBK, Rangsta och Sorundas båtklubb. Tävlingen har ett vandringspris samt individuella pris till 1:a, 2:a och 3:e plats (och som vanligt får alla deltagare en vinflaska). Den klubb som står för arrangemanget av tävlingen är uppgjort enligt en turordning och i år är det GBKs tur!

Datum: TBD
Anmälan/kontakt: olivianordh@outlook.com
Kriterier: Endast medlemmar i GBK, Rangsta och Sorundas båtklubb kan delta.
OBS! Meddela namn på Skeppare, båttyp, seglingsnr, SRS-tal och ev nummer på mätbrev till Olivia Nordh.

GBK Höstrace,
En tävling för medlemmar i Grödinge Båtklubb.

Datum: TBD
Anmälan/kontakt: olivianordh@outlook.com
Kriterier: Endast medlemmar i Grödinge Båtklubb kan delta.

Här är lite info om hur det kan gå till.

För att få en uppfattning om våra seglingstävlingar (Vårrace, KM) kan du läsa här nedan hur  GBKs kappseglingar har gått till tidigare.

Oftast saknas det gastar och om du inte vill använda din egen segelbåt eller har motorbåt så kan du vara med. Det finns alltid plats i någon båt.

Banan är vanligen förlagd inne i viken. Efter seglingen blir det prisutdelning och förtäring.

Skepparmöte sker vanligtvis kl 10.00 i klubbhuset och starten går kl 12.00 GPS tid.

Anmälan sker till Tävlingskommittén, se Seglingskommittén under Funktionärer.
Efteranmälan i samband med Skepparmötet accepteras men för att köpa in rätt mängd förtäring och priser har tävlingsledningen behov av att veta hur många som kommer.

Med hopp om en spännande tävling!

Tävlingskommittén