Bas Förbund logo

Båtplats

På Grödinge Båtklubb erbjuder vi båtplats året om för båtar med en maxvikt på åtta ton.
Du måste vara medlem i Grödinge båtklubb för att ha din båt i vårt område.
Alla båtar som förvaras inom klubbområdet, både i vatten och på land ska vara försäkrade av ägande medlem.

Båtplatsen

Information om hur du tar hand om din båt på bästa sätt, för ordning och reda och självklart för säkerhetens skull.

Vinterförvara rätt

Pallning av din båt ska ske med stöttor, bockar eller vagga.
Oavsett metod måste den vara  godkänd av hamnkaptenen för att du ska få förvara din båt på land.
Om vagga används ska den vara byggd enligt ritning, se ritning för godkänd vagga till vänster.
Allt detta för allas vår säkerhet.

Pallningen ska vara:

• märkt med ägarens medlemsnummer eller namn.
  • klar att tas i bruk vid upptagning.
  • vara undanplockad när båten är i sjön.

Förtöj rätt

För bryggplats gäller följande:

• använd ryckdämpare
  • använd tågvirke anpassat efter din båts vikt

Råd och anvisningar som ska följas hittar du under  förtöjningsbroshyr-2 för förtöjning.

Mast

På området finns två mastkranar, en lite mindre manuell och en lite större motoriserad.
För att använda den större kranen krävs utbildning och om ni behöver använda den går det
bra att be någon av de utbildade kranförarna om hjälp.
Se under fliken Kontakt och Funktionärer  och mastkranförare. Det finns också ett mastskjul ör förvaring av master.
Förvarade master ska vara uppmärkta med namn och telefonnummer.

Inspektion av boj

Boj måste besiktigas före sjösättning. Kontakta Ansvarig för Boj-kommittén.
Se under fliken Kontakt Funktionärer och Boj-kommitté. Det är medlemmen själv som äger boj med tillhörande förankring och står för kostnaden om någon del behöver bytas ut.